SEO. Három betű, amit egyre többen dobálnak a neten. De mi a fene ez az egész? És ami még fontosabb: neked mi közöd lehet hozzá?
Ebben a cikkben elmagyarázom emberi nyelven, mi is az a SEO, miért fontos, és hogyan segítheti a weboldal tulajdonosokat/vállalkozókat abban, hogy több ügyfelük legyen a weboldalról.
Oké, kezdjük az elején: mi az a SEO?
A SEO egy angol rövidítés: Search Engine Optimization, vagyis keresőoptimalizálás.
Ez tulajdonképpen egy gyűjtőfogalom minden olyan dologra, amit azért csinálunk, hogy egy weboldal jobban szerepeljen a Google találatai között. Magyarul: ha valaki rákeres egy ún. "kulcsszóra" - az a szó, amit beírsz a keresőbe - akkor a találati listán megtalálja azt amit keres, amire kíváncsi.
És ugye, ha te is keresel valamit, akkor a találati listán maximum az első 10-ig mész le, de azt is cak akkor ha az elején nem találtad meg azt, amit keresét. Ezért fontos a keresőoptimalizálás, mert az emberek nem lapoznak a második oldalra.
De mit jelent ez a gyakorlatban?
Képzeld el, hogy van egy kávézód Budapesten. És valaki rákeres arra, hogy "jó kávézó a közelben". Ha a weboldalad rendben van SEO szempontból, akkor jó eséllyel ott fogsz virítani a találatok elején.
De ha nem foglalkoztál ezzel, akkor... hát, lehet, hogy a Google a sarki büfét ajánlja helyetted, ahol kapsz egy feketét 350-ért, tej nélkül.
A SEO lényege három dologban foglalható össze:
1. Technika
Gyors weboldal, mobilon is jól működik? Nincsenek benne hibák? Ezek mind technikai SEO kérdések. Ha egy oldal lassú, hibás vagy nem mobilbarát, akkor a Google azt mondja rá: meh, és hátrébb sorolja.
2. Tartalom
Miről szól az oldal? Milyen kulcsszavakat használ? Ha például autószerelő vagy, és az oldalon csak az szerepel, hogy „Cégünk több évtizedes tapasztalattal…” – az szép, de a Google nem fogja tudni, hogy gumicserét is vállalsz. Szóval fontos, hogy a szövegek tükrözzék azt, amit az emberek keresnek.
3. Hitelesség
Más oldalak hivatkoznak rá? Van közösségi jelenléte az oldalnak? Idővel a Google azt is nézi, mennyire megbízható – ez az ún. „off-page SEO”.
Jó, de nekem tényleg szükségem van SEO-ra?
Ha van weboldalad, és szeretnéd, hogy új ügyfelek találjanak meg a Google-ből, akkor igen.
Nem arról van szó, hogy a SEO az egyetlen út. De az biztos, hogy ha a Google-ban nincs ott, akkor máshol kell megszerezni a figyelmet – gyakran drágábban. Egy jól optimalizált weboldal viszont folyamatosan hozza a látogatókat. Akkor is, ha a tulajdonos épp mással foglalkozik.
Tévhitek, amiket érdemes elfelejteni
-
„Egyszer megcsinálom, aztán jó lesz örökre.” Sajnos nem. A SEO inkább olyan, mint egy kert: ha nem gondozzák, benövi a gaz.
-
„Elég sok kulcsszót berakni a szövegbe.” Ez már nem működik. A Google nem hülye – a túloptimalizált, természetellenes szövegeket simán hátrasorolja.
-
„Ez csak a nagy cégeknek fontos.” Pont fordítva. Egy kisvállalkozás SEO-ja sokkal gyorsabban tud eredményt hozni, mert kevésbé telített a piac.
Akkor mit kellene csinálni, ha van egy weboldalam?
Ha van weboldalad, és nem tudod, jelenleg hogy teljesít a Google-ben, érdemes egy SEO auditot kérni. Ez egy gyors felmérés, amiből kiderül, hogy mi a gond, hol lehet javítani, és hol van esélyed előrébb kerülni.
Ha pedig még nincs weboldalad, de tervezed – akkor érdemes már az elején SEO-ban gondolkodni. Hidd el, sokkal egyszerűbb egy jól felépített oldallal indulni, mint később újragyúrni mindent.
Összefoglalva: mi a fene az a SEO?
A SEO nem más, mint annak a művészete és technikája, hogy megtalálják a weboldalad a Google-ben. Nem varázslat, nem humbug, hanem egy hosszú távú eszköz arra, hogy ingyen, folyamatosan jöjjenek az érdeklődők.